Power Equipment Forum banner

Filter voor totale harmonische vervorming

2 reading
65K views 70 replies 25 participants last post by  jb5422  
#1 ·
Ik heb een XG10000E generator die ik gebruik als back-up stroomvoorziening in mijn huis. Ik zou er graag elektronica op willen kunnen laten draaien (internetmodem, tv, computer). Is er een manier om de totale harmonische vervorming te filteren om te voorkomen dat mijn elektronica doorbrandt? Ik heb overwogen een UPS te kopen om tussen de generator en mijn elektronica te plaatsen, maar ik weet niet zeker of dit zou helpen.

#9 · (Edited)
IMHO, "Home Electronics" kan overleven in een veel slechtere elektrische omgeving dan je ze zou blootstellen. Er zijn veel "Zeer kosteneffectieve" (goedkope) aggregaten die hetzelfde draaien.
Wow! Ruim vijf jaar later ben ik het hier nog steeds helemaal mee eens en heb ik nog een aantal stroomstoringen gehad met open frame generatoren die "gevoelige elektronica" en normale huisbelastingen, koelkast, vriezer, van stroom voorzien.

Osviur heeft de beschrijving en opties voor het omgaan met THD voor degenen die denken dat het een probleem is, goed getroffen. Nutsvoorzieningen worden beschouwd als de gouden standaard of zoiets voor "stroomzuiverheid". Dat is het niet. In een stabiele situatie is het schoon en is de frequentie stabiel, wanneer er verstoringen worden toegevoegd, schakelen, stormen, enz. verschijnen er allerlei pieken, schommelingen, dips, enz. Naar mijn ervaring wordt er meer schade veroorzaakt wanneer de stroom wordt hersteld, vooral als de restauratie niet "solide" is en dips of gekletter vertoont. Denk eraan dat THD ook een functie is van de belasting, naarmate de belasting varieert, zo ook THD. Dus, op nutsvoorzieningen, wat er ook aan en uit gaat en interactie heeft in je huis, wordt genegeerd door de pure...kracht...van de nutsvoorziening. bijvoorbeeld. Mijn huis heeft een 200Amp service, dus dat is 48.000Watt beschikbaar bij een zeer stijve 60 Hz. Vergelijk die 48KW met een 5-10KW generator en zijn vermogen om belastingveranderingen te "negeren" als dingen aan en uit gaan. Maakt de overgrote meerderheid van de dingen in je huis zich erom? Nope. Rapporten die ik hier en op andere forums heb gelezen, spraken over draagbare generatoren en UPS'en die niet goed samenwerken. Als je het doel van een UPS in overweging neemt, is het om de ultieme schone stroom aan een belasting te leveren, het bewaakt constant de inkomende stroom en laat deze door naar de belasting, bij de geringste verstoring isoleert het en gaat op batterij. Het is niet verrassend dat de UPS niet van generatorstroom houdt. De UPS doet wat hij moet doen, de vraag is, heb je een UPS nodig voor een normaal huishouden? Zo ja, koop dan een omvormergenerator. IMO zijn stroomconditioners geldverspilling, om effectief te zijn, moeten ze ontworpen zijn voor een bepaalde toepassing, generieke zijn generiek.

Ik herinner me niet dat ik berichten heb gezien over goedkope generatoren die elektronica "frituren"? Er zijn berichten geweest over incompatibiliteit met zeer luxe ovens en koelkasten. Generac lijkt ook de markt voor huisgeneratoren vrijwel te hebben veroverd met open frame generatoren en heeft nog geen THD-nummers daarop gezien?

#4 · (Edited)
Harmonische vervorming

Hoi jas42,

Het is geen eenvoudig probleem, de Generac XG-serie heeft een totale harmonische vervorming van 4,7 tot 25%, de XP-serie minder dan 5%. Maar wat is THD?

De wisselspanning die door het elektriciteitsnet wordt geleverd, heeft een sinusoĂŻdale vorm (zoals getoond in de volgende post), zeer dicht bij de ideale gladde curve die wordt weergegeven door de wiskundige functie sinus. De belangrijkste eigenschap van deze ideale curve is dat deze geen scherpe veranderingen in zijn traject heeft. Wanneer deze curve wordt omgezet in spanning en wordt toegevoerd aan een resistief apparaat, zoals een gloeilamp, stuurt deze een stroom met dezelfde golfvorm, een gladde variabele stroomgolfvorm.

Elke afwijking van deze ideale sinusgolfvorm wordt vervorming genoemd. In de wisselstroom die door het elektriciteitsnet wordt geleverd, zijn er veel grote generatoren die zorgvuldig zijn ontworpen om de beste golfvorm en elektrische energiekwaliteit te produceren. In een systeem van 60 cycli per seconde (60 Hz) wordt deze frequentie de grondfrequentie genoemd.

Vanwege ontwerpproblemen en kosten produceren veel draagbare generatoren niet alleen een niet-sinusoĂŻdale golfvorm, maar ook meer dan de grondfrequentie; samen met de 60 Hz zijn er veelvouden van deze frequentie, dubbel, drievoudig enz., en ze worden harmonischen genoemd.

Als de grondfrequentie 60 cycli per seconde is, zeg 120 volt, dan zijn de andere ongewenste frequenties, met name de derde harmonische (180 Hz), in variabele hoeveelheden aanwezig, zeg 5 volt, 12 volt enz. De vijfde kan bijvoorbeeld 3 volt zijn. De som van de totale hoeveelheid ongewenste spanningen, gegenereerd bij frequenties die verschillen van 60 Hz, uitgedrukt als een percentage van de grondfrequentie van 60 Hz 120 volt, wordt totale harmonische vervorming genoemd.

Deze THD wordt gemengd met de 60 Hz gevoed, waardoor de gladde curve wordt vervormd, en afhankelijk van de belasting kan deze al dan niet te schadelijk zijn. Een gloeilamp of een draagbare boormachine worden niet beĂŻnvloed, maar een geavanceerde elektronische besturing kan ernstig in zijn functies worden gewijzigd, inductiemotoren kunnen oververhit raken, evenals vermogenstransformatoren.

Om deze harmonischen te filteren, zijn er speciale harmonische filters. De meest voorkomende filters of economische lijnconditioners filteren slechts pieken of ruis, regelaars handhaven de netspanning binnen veilige marges, maar om harmonischen uit uw delicate elektronica te voorkomen, heeft u speciale harmonische filters nodig, die ook pieken regelen.

Een UPS (uninterruptible power supply) kan het probleem oplossen of niet.
Wees op de hoogte van eenvoudige UPS'en die een vreselijke

#13 · (Edited)
De wisselspanning die door het net wordt geleverd, heeft een sinusvorm (zoals getoond in de volgende post), zeer dicht bij de ideale gladde curve die wordt weergegeven door de wiskundige functie sinus. De belangrijkste eigenschap van deze ideale curve is dat deze geen scherpe veranderingen in zijn traject heeft. Wanneer deze curve wordt omgezet in spanning en wordt toegevoerd aan een resistief apparaat, zoals een gloeilamp, stuurt deze een stroom met dezelfde golfvorm, een gladde variabele stroomgolfvorm.
Dus daarom knippert mijn halogeenlamp dan met de generator?
Heeft u dit ooit opgelost? We hebben een CAT 12k watt generator, maar de Cyberpower UPS-batterijen die we hebben gekocht, accepteren de stroom van de generator niet. Ik denk dat het volgende dat ik ga proberen, is het toevoegen van een stroomconditioner tussen de generator en de UPS, maar ik weet niet zeker of dat iets zal helpen
Het belangrijkste doel van een UPS is om constante stroom zonder pieken te leveren, maar de stroom van een generator gaat constant op en neer, dus de UPS accepteert de stroom niet en blijft in de batterijmodus..... U heeft dus ofwel een goede "omvormergenerator" of een "generatorvriendelijke UPS" nodig om dit probleem op te lossen, maar een lijnconditioner kan de klus ook klaren.

#5 ·
Golfvormen

Hoi,

Vandaag heb ik een paar snapshots gemaakt van het scherm van een oscilloscoop, om echte golfvormen te zien (1) van het net, (2) een zuivere sinusgolf van een goede kwaliteit UPS, (3) een blokgolf van een goedkope UPS en (4) de gebruikte apparatuur, allemaal gevoed door een 50 W gloeilamp, die de golfvorm van geen van de voedingen zal veranderen.

#6 ·
Pure sinusgolf

Hoi jas42,

Een andere oplossing zou zijn om, in een apart circuit, al uw "delicate elektronische apparatuur" te voeden met een extra omvormergenerator, een kleine, genoeg om hem te laten draaien, plus wat led-verlichting. Ik heb een Generac iX800 gezien voor $ 287 in Ebay:

Generac IX800 800 Watt draagbare omvormergenerator 696471057911 | eBay.

Een voordeel van deze generator is het lage geluid dat wordt uitgestoten vanwege de grootte, waardoor hij in de buurt van het gebruikspunt kan worden geĂŻnstalleerd, maar natuurlijk altijd buitenshuis.

Dit soort generator produceert een zeer zuivere sinusgolf met precies 60 Hz over het hele vermogensbereik, geschikt voor de meest gevoelige elektronische apparatuur.

Groeten

#8 ·
Ik heb een XG10000E-generator die ik gebruik als back-up stroom in mijn huis. Ik zou er graag elektronica op willen kunnen laten draaien (internetmodem, tv, computer). Is er een manier om de totale harmonische vervorming te filteren om te voorkomen dat mijn elektronica doorbrandt? Ik heb overwogen een UPS te kopen om tussen de generator en mijn elektronica te plaatsen, maar ik weet niet zeker of dit zou helpen.
Heeft u dit ooit opgelost? We hebben een CAT 12k watt generator, maar de Cyberpower UPS-batterijen die we hebben gekocht, accepteren de stroom van de generator niet. Ik denk dat het volgende dat ik ga proberen, is het toevoegen van een stroomconditioner tussen de generator en de UPS, maar ik weet niet zeker of dat iets zal helpen

#10 ·
Akkoord ... Voor zover ik kan beoordelen, is er geen THD-probleem op ons niveau van stroomvereisten voor thuis. Ik gebruik alleen open-frame generatoren met verschillende niveaus van thd, van 10% tot 25%. Niets in huis klaagt echt, lijkt vroegtijdig te overlijden of vertoont andere stroomafwijkingen. THD is misschien meer een verkooptruc ...

UPS'en van thuiskwaliteit zijn een probleem, maar dit kan te wijten zijn aan verschillende niveaus van ontwerp en kwaliteit, in combinatie met het feit dat ze in de eerste plaats niet bedoeld zijn voor generatoren voor thuis. Ik heb er een paar gehad die helemaal niet werkten op een generator (cyberpower), andere die iets beter werkten (apc), maar bijna allemaal hielden niet van generatorstroom. Er is ook een theorie dat deze en andere apparaten van thuisklasse THD terug in de bedrading van het huis gooien, ongeacht wat voor soort stroom ze in de eerste plaats kregen.

Audiophile apparatuur, amateurradio-shacks ... dit zijn allemaal mogelijke uitzonderingen op de regel dat THD er niet toe doet", maar dan pakken mensen het probleem met de inkomende stroom in deze speciale gevallen meestal toch aan.

Een kanttekening die ik ben gaan begrijpen, is dat ik off-grid ben, ik heb al een stroomconditioner staan ... voor het hele huis. Het is de magnum 4024 pure sinusgolf omvormer/lader, gekoppeld aan een LiFePO4-batterijbank. Deze omvormer/lader verbruikt graag elke soort stroom van elke generator en voedt deze aan de batterijbank. De ingang is hoog THD-vermogen, de uitgang is pure sinusgolfvermogen. Zelfs hier blijft het waarschijnlijk alleen schoon totdat het alle slechte apparatuur van consumentenklasse erachter bereikt en van daaruit bergafwaarts gaat.

Hoewel het een dure oplossing is, wijst dit op een andere manier om dergelijke THD-problemen op te lossen; het zou theoretisch on-grid kunnen werken. Grid-tie zonne-oplossingen (met batterijbank) zijn ook stroomconditioners voor het hele huis. Je zou geen ups/stroomconditioners van datacenterkwaliteit nodig hebben (deze zijn ook erg duur). Integreer gewoon een grid-tied of parallelle omvormer/lader en batterijbank, geprijsd/gedimensioneerd op de belasting.

Een andere theorie is dat de meeste moderne apparatuur van consumentenklasse zijn eigen terrein binnenin verdedigt (zet elke soort inkomende wisselstroom om in gelijkstroom en dan terug in schone wisselstroom), maar zich niet bekommert om andere apparaten op de bedrading van het huis (niet bezorgd over het mogelijk teruggooien van THD). Ik heb niet genoeg testpunten en apparatuur om te zien wat er overal gebeurt, hoewel ik probeer daar te komen ... dit is een enorme, voortdurende inspanning ... oscilloscopen, breakout-stekkers, enz..

Meerdere problemen om uit te kiezen en te proberen op te lossen ...

#18 ·
Eens... Voor zover ik kan beoordelen, is er geen THD-probleem bij onze eisen voor stroomvoorziening thuis. Ik gebruik alleen open-frame generatoren met verschillende niveaus van THD, van 10% tot 25%. Niets in huis klaagt echt, lijkt vroegtijdig te overlijden of vertoont andere stroomafwijkingen. THD is misschien meer een verkooptruc...

UPS'en van thuiskwaliteit zijn een probleem, maar dit kan te wijten zijn aan verschillende ontwerp- en kwaliteitsniveaus, in combinatie met het feit dat ze in de eerste plaats niet bedoeld zijn voor thuisgeneratoren. Ik heb er een paar gehad die helemaal niet werkten op een generator (cyberpower), andere die iets beter werkten (apc), maar bijna allemaal hielden niet van generatorstroom. Er is ook een theorie dat deze en andere apparaten van thuisklasse THD terugwerpen op de bedrading van het huis, ongeacht wat voor soort stroom ze in de eerste plaats kregen.

Audiophile apparatuur, amateurradio-shacks... dit zijn allemaal mogelijke uitzonderingen op de regel dat THD er niet toe doet", maar dan pakken mensen het probleem met de binnenkomende stroom in deze speciale gevallen meestal toch aan.

Een kanttekening die ik ben gaan begrijpen, is dat ik off-grid ben en al een stroomconditioner heb... voor het hele huis. Het is de magnum 4024 pure sinusgolfomvormer/lader, gekoppeld aan een LiFePO4-batterijbank. Deze omvormer/lader verbruikt graag elke soort stroom van elke generator en voedt deze naar de batterijbank. De ingang is hoog THD-vermogen, de uitgang is pure sinusgolfvermogen. Zelfs hier blijft het waarschijnlijk alleen schoon totdat het alle slechte apparatuur van consumentenklasse erachter bereikt en van daaruit bergafwaarts gaat.

Hoewel het een dure oplossing is, wijst dit op een andere manier om dergelijke THD-problemen op te lossen; het zou theoretisch op het net kunnen werken. Netgekoppelde zonne-oplossingen (met batterijbank) zijn ook stroomconditioners voor het hele huis. Je zou geen UPS'en/stroomconditioners van datacenterkwaliteit nodig hebben (deze zijn ook erg duur). Integreer gewoon een netgekoppelde of parallelle omvormer/lader en batterijbank, geprijsd/gedimensioneerd op de belasting.

Een andere theorie is dat de meeste moderne apparatuur van consumentenklasse zijn eigen terrein binnenin verdedigt (zet elke vorm van binnenkomende wisselstroom om in gelijkstroom en vervolgens terug naar schone wisselstroom), maar zich niet bekommert om andere apparaten op de bedrading van het huis (niet bezorgd over het mogelijk terugwerpen van THD). Ik heb niet genoeg testpunten en apparatuur om te zien wat er overal gebeurt, hoewel ik probeer daar te komen... dit is een enorme, voortdurende inspanning... oscilloscopen, breakout-stekkers, enz..

Meerdere problemen om uit te kiezen en te proberen op te lossen...
Die omvormer is nogal de oplossing. Ik ga waarschijnlijk niet dat soort investering doen, maar zou je de opstelling willen beschrijven? Gewoon geĂŻnteresseerd, want ik wil graag weten welke opties er zijn voor een redelijke oplossing om hoge THD te reinigen. Het ziet eruit alsof dit een 24v-ingang is naar een 120v pure sinusgolfuitgang. Hoe gebruik je het met een 120 of 240 generator?
Bedankt.

#12 ·
Het lijkt erop dat OP nooit is teruggekomen.

Mijn Firman wordt vrij hoog beoordeeld op de THD-schaal, maar ik heb er geen problemen mee gehad om er iets mee van stroom te voorzien. Toen ik het na Ida gebruikte, was het om koffie te zetten in een percolator. Het werkte prima. De volgende keer zal ik het gebruiken om een draagbare kookplaat van stroom te voorzien om ook eten op te warmen.

#14 ·
15 jaar geleden beheerde ik de IT voor Konica Photo Imaging. Op onze hoofdlocatie voor fotobewerking hadden we een grote Cat dieselgenerator voor noodgevallen. Deze leverde 3-fase 208V via een transferschakelaar aan een lijnconditioner/converter die schone 120/240V genereerde en op zijn beurt aan een 20KVA Toshiba UPS. Dat was de enige manier om alles draaiende te houden.

#19 ·
"Er is ook een theorie dat deze en andere apparaten van de thuisklasse THD terugwerpen op de bedrading van het huis, ongeacht wat voor soort stroom ze in de eerste plaats hebben gekregen."

Dit is geen theorie ... dit is een fysiek feit.

"Een kanttekening die ik ben gaan begrijpen, is dat ik, omdat ik off-grid ben, al een stroomconditioner heb staan ... voor het hele huis. Het is de magnum 4024 pure sinusgolfomvormer/lader, gekoppeld aan een LiFePO4-batterijbank. Deze omvormer/lader verbruikt graag elke vorm van stroom van elke generator en voedt deze in de batterijbank. De ingang is hoog THD-vermogen, de uitgang is pure sinusgolfvermogen. Zelfs hier blijft het waarschijnlijk alleen schoon totdat het alle slechte apparatuur van consumentenklasse achter zich laat en van daaruit bergafwaarts gaat."

Deze omvormerlader heeft een DC-ingang. Ik neem aan om op zonne-energie te draaien. Hoe kan deze een AC-uitgang van een generator accepteren?

#20 ·
Deze omvormer/lader heeft een DC-ingang. Ik neem aan om te draaien op zonne-energie. Hoe kan deze een AC-uitgang van een generator accepteren?
Goede vraag. Ik zou hebben toegegeven dat dit product een alleskunner is en zowel DC van zonne-energie als AC van het elektriciteitsnet accepteert en beide verwerkt tot een zelf gegenereerde zuivere sinusgolf. Ik heb even naar de specificaties gekeken, maar er staat alleen dat het slechts 18 - 33,6 VDC ingang accepteert.

Op het gebied van THD moet ik vermelden dat borstelloze generatoren de neiging hebben om de vuilste output te produceren. Ze worden nog steeds voornamelijk verkocht op kleinere (zij het goedkope) generatoren en prijzen zelfs de "borstelloze" functie soms aan als een technologisch voordeel. Ik zou uit de buurt van die dingen blijven, tenzij je van plan bent ze uitsluitend voor resistieve belastingen te gebruiken.

#21 ·
Op de Magnum omvormer/lader, de onze is een model MS-4024-PAE, wat betekent dat hij input van de 24v-batterijbank neemt en die omzet in 120v/240v voor het huis in de omvormermodus; in de ladermodus detecteert hij stroom van zonne-energie of een generator en gebruikt die om de batterijbank automatisch op te laden. Onze Duromax-generator voedt de omvormer/lader.

#22 ·
Op consumentenapparaten die THD gooien, gaf ik hierboven "theorie" aan omdat ik de exacte whitepaper of het onderzoeksdocument niet had gevonden en daarom niet naar dat document kon verwijzen. Goed om te weten dat het geen theorie is, aangezien andere documenten op dit probleem zinspeelden. Ik hoop dat een reeks oscilloscooptests precies zal onthullen wat er in mijn huis gebeurt, op verschillende testpunten ...

Op de Magnum-omvormer/lader, de onze is een model MS-4024-PAE, wat betekent dat hij input van de 24v-batterijbank neemt en dat omzet in 120v/240v voor het huis in de omvormermodus; in de ladermodus detecteert hij stroom van zonne-energie of generator en gebruikt die om de batterijbank automatisch op te laden. Onze Duromax-generator voedt de omvormer/lader.
Het is mij duidelijk dat een scope alleen je slechts een kwalitatief idee van TDC zal geven. Op een scope is het moeilijk om het verschil te zien tussen 5% THD en 15%. Je hebt iets nodig om de THD te berekenen.

Ik heb een oude Fluke 41 op eBay gevonden die hier volgende week zou moeten zijn. Ik zal dan updaten.

#23 ·
Nogmaals, we moesten off-grid gaan ... te veel palen om netstroom naar ons te krijgen, voor duizenden per paal. Bijkomende voordelen bleken schone stroom van de batterijbank via de omvormer/lader te zijn, geen stroomuitval/black-outs meer en geen extra kosten meer op de energierekening (brandstoftoeslag, lijntoeslag, etc.) ...

#28 ·
Interessant. Als ik een meter voor een paar honderd zou kunnen vinden, zou ik er graag een kopen. Dus. Dat u het weet, het is een directe meting... geen berekening?
Bedankt
Interessant. Als ik een meter voor een paar honderd zou kunnen vinden, zou ik er graag een kopen. Dus. Dat u het weet, het is een directe meting... geen berekening?
Bedankt
Ik heb heel weinig informatie over deze meter gevonden, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.

Maar elke bepaling van THD zal 'een' berekening omvatten... je moet de macht in elke harmonische optellen.

Deze meter zou tot de 31e harmonische moeten gaan. Hij berekent ook spannings-, stroom- en vermogensharmonischen.

Ik ben buiten mezelf van opwinding

#32 ·
Als je het internet afspeurt naar ovens die niet goed werken op generatorstroom, zul je zien dat dit meestal wordt veroorzaakt door bedradingsproblemen met betrekking tot niet-verbonden neutraal of slechte aarding.

Er was slechts één geval waarin een persoon een shuntcondensator over de hete en neutrale draden gebruikte (als ik me niet vergis), zodat de oven op generatorstroom zou werken. Maar wie zegt dat hij niet vanaf het begin slechte bedrading heeft? Bovendien lijkt dit 'vuile stroom'-argument in deze context meestal anekdotisch.

Dat gezegd hebbende, ik bagatelliseer de effecten van vuile stroom niet. Wie wil er nou geen schone stroom? De effecten ervan zijn echter kennelijk beperkt, maar worden vaak overdreven.

#34 · (Edited)
Elektricien hier. Elke open frame generator, lees dat als geen "inverter generator", zal 99% van de meeste huissystemen bedienen zonder enige schade. Dit omvat elektronica, computers, koelkasten, etc. In zeldzame gevallen waar de generator niet werkt, ligt dat niet aan de generator maar eerder aan het apparaat dat hij voedt en dat de voeding blokkeert omdat het de voeding (om welke reden dan ook) niet leuk vindt. Sommige UPS- en batterijsystemen doen dit en noemen het bescherming, meestal komt dit omdat ze een vorm van lijnconditioner verkopen die je moet kopen OF ze gebruiken goedkope onderdelen en elke vorm van spanningsschommeling of THD zal ervoor zorgen dat de apparatuur faalt.
Ik heb een slimme woning die vrijwel volledig elektrisch is, alle LED-lampen met alleen verwarming op propaan. Alles werkt, af en toe heb ik last van flikkerende lampen, wat normaal is bij een generator.

#37 · (Edited)
Als niet-inverter open frame generatoren apparaten zouden beschadigen, zou je ze niet kunnen kopen, omdat fabrikanten snel failliet zouden gaan. Plus, kun je ergens op het net iets vinden dat zegt dat een generator iets heeft beschadigd? Ik vond 1 geval, maar dat kwam omdat de generator zonder brandstof bleef draaien terwijl er apparaten waren aangesloten. Maar als je de motor soepel laat draaien en hem niet zonder brandstof laat draaien terwijl er apparaten zijn aangesloten, zal een niet-inverter open frame generator je apparaten prima laten werken zonder schade te veroorzaken.

#38 ·
Vond deze thread door te googelen op "is it possible to lower the THD on a generator."

Ik woon in New Orleans, waar periodiek urenlange black-outs zijn, maar na grote stormen veel langere uitval. Ik kan geen generator voor het hele huis betalen voor mijn 4-plex ($30.000 of meer), dus ik probeer het te doen met een draagbare generator. Ik zou in staat willen zijn om in ieder geval een paar raamunits, een paar koelkasten, een aparte vriezer, een tv en een computer in mijn appartement van stroom te voorzien (en indien mogelijk verlengsnoeren naar mijn huurders te leggen, zodat ze in ieder geval koelkasten kunnen laten draaien).

Het idee om veel gallons benzine of meerdere propaantanks op mijn eigendom te bewaren, is niet iets waar ik me prettig bij voel, dus ik ben specifiek op zoek naar een tri-fuel model, zodat ik het gewoon kan aansluiten op de aardgasleiding van mijn huis.

Ik ben geen elektricien, maar toen ik probeerde een weloverwogen aankoop te doen, begon ik de verschillende opties te bekijken en zag dat er bezorgdheid was dat THD van 5% of meer dingen als computers zou kunnen beschadigen. Het probleem dat ik tegenkom, is dat er geen tri-fuel modellen lijken te zijn met een THD van <5%.

Dit $2.500 Duromax model (13.000 Watt Tri Fuel Portable HXT Generator w/ CO Alert) beweert de grootste tri-fuel op de markt te zijn (een groot pluspunt), maar heeft ook een THD van 10-12%.

Ik las deze thread in de hoop dat er een eenvoudige oplossing zou zijn die iemand zoals ik, die niet alle termen en jargon begrijpt, zou kunnen doen - en ik ben nog steeds onzeker. Is er iets dat ik zou kunnen kopen en op deze generator zou kunnen plaatsen om de THD onder de 5% te krijgen?

En wat gebeurt er zogenaamd met "gevoelige" elektronica met een hoge THD? Kunnen ze de stroom niet gebruiken of beschadigt het de circuits en vernietigt het de apparaten?

Bedankt voor alle info.

#39 ·
Is er iets dat ik zou kunnen kopen en op deze generator zou kunnen plakken om de THD onder de 5% te krijgen?
Nee, niet echt. Er zijn dubbele conversie-ups-eenheden die vaak worden gebruikt voor gevoelige elektronica, maar ze zijn duur.

Wat gebeurt er zogenaamd met "gevoelige" elektronica met een hoge THD? Kunnen ze de stroom niet gebruiken of beschadigt het de schakelingen en doodt het de apparaten?
Vuile stroom (hoge THD) kan sommige apparaten doden...soms snel en soms langzaam. Andere apparaten kunnen zo worden ontworpen dat ze vuile stroom afstoten (niet ongebruikelijk in de zonne-energie-industrie) om zichzelf te beschermen. Gelukkig zullen de meeste elektrische apparaten daar prima werken met vuile stroom, zoals kachels, kookplaten, koffiezetapparaten, enzovoort, omdat er niet veel "elektronica" in is ingebouwd. De oudere generatoren draaien nog steeds veel dingen zonder problemen, maar het kost maar één duur ding dat wordt vernietigd om er spijt van te krijgen dat je het op een vuile generator hebt aangesloten. Het lijkt erop dat de oudere "dingen" goed werken met vuile generatoren, terwijl de nieuwe "dingen" er misschien niet van houden. Ik moest een nieuwe generator kopen vanwege mijn nieuwe verwarming. Mijn oude generator (hoge THD) liet mijn oude verwarming prima werken.

Als je tegenwoordig een generator koopt, zou ik bij iets <5% THD blijven. Zelfs als je momenteel niets hebt dat beschadigd zou kunnen worden door vuile stroom, maakt een unit met een lage THD je toekomstbestendig.

Er is veel informatie op het web over generator THD. Hier zijn een paar links...

En een lange...

#40 ·
Bedankt voor die info. Ik denk dat als ik een generator met een hoge THD niet kan aanpassen, ik gewoon op zoek moet blijven naar een tri-fuel met een lage THD.

Tot nu toe is dit het enige tri-fuel model dat ik heb gevonden met een THD van <5%: Winco Tri-Fuel Generator - HPS12000HE, 10800 Watt, Honda, Electric Start

Het kost $5.600, dus ik ga verder zoeken naar een goedkoper alternatief.

#45 ·
Bedankt voor die info. Ik denk dat als ik een generator met hoge THD niet kan aanpassen, ik gewoon op zoek moet blijven naar een tri-fuel met lage THD.

Tot nu toe is dit het enige tri-fuel model dat ik heb gevonden met een THD van <5%: Winco Tri-Fuel Generator - HPS12000HE, 10800 Watt, Honda, Electric Start

Het kost $5.600, dus ik ga verder zoeken naar een goedkoper alternatief.
truedat, waar ben je?? en hoe gaat het met je moeder??

Je kunt tri-fuel conversiekits toevoegen aan veel generatoren. Het nadeel is echter dat je dan alle garanties verliest. Dat gezegd hebbende, de meeste garanties zijn niet meer dan een jaar, misschien drie. Dus als je het voor de lange termijn doet, heb je de generator veel langer dan welke garantie dan ook.

De Northern Tool in Metaire heeft een Powerhorse 13000es met een geclaimde THD van minder dan 5% op voorraad voor $1.900, hoewel je een snorkel zou willen toevoegen om NG te laten draaien. Powerhorse Portable Generator 13.000 Surge Watts, 10.000 Rated Watts, Electric Start | Northern Tool

Daarnaast hebben ze wat velen een betere optie zouden vinden, met een Honda-motor voor $3.200, ook met lage THD. Ze bieden tenminste gratis verzending NorthStar Portable Generator with Honda GX630 OHV Engine 13.000 Surge Watts, 10.500 Rated Watts, Electric Start, CARB Compliant | Northern Tool

Ten slotte, als ik van plan zou zijn om stroom van een generator aan te bieden aan huurders, zou ik ten eerste een soort vrijwaringsverklaring voor hen laten opstellen om te ondertekenen, die op zijn minst als buffer zou dienen om je uit de problemen te houden, en die ook zou aangeven hoe de stroom bij de huurder komt en waarop ze zich kunnen aansluiten (wie de verlengkabel levert en of de kabel UL-gecertificeerd is om zoveel stroom te leveren voor zo'n lange run [een 10/3 kabel zou waarschijnlijk nodig zijn om de 20 ampère te houden] en misschien een taggingsysteem waarbij je een sticker plakt op dingen die ze kunnen aansluiten).

Maar veel succes en weet dat er veel opties zijn!

#41 · (Edited)
TL;DR: Als je een generator met lage THD kunt betalen, ga er dan voor. Anders is het duidelijk dat 10-12% nog steeds algemeen aanvaardbaar is, tenzij je apparatuur hebt die specifiek aangeeft dat het <5% THD nodig heeft.

Het is een eindeloze discussie. Als je een zwart-wit antwoord wilt, ga dan voor een omvormergenerator, zodat je de felbegeerde 3-5% THD kunt krijgen en je je geen zorgen meer hoeft te maken of deze veilig is voor gebruik met je apparaten. Een paar van de Genmax 9000W of Predator 9500W omvormergeneratoren in parallelle configuratie geven je alle capaciteit die je nodig hebt.

Maar je moet de rekening betalen.

Als je net als ik bent en je alleen een luide, open-frame, 3600 RPM schreeuwer kunt betalen, dan ben je zeker niet de enige. Ze zijn niet goed in stil zijn of schoon zijn (qua output). Waar ze bekend om staan, is dat ze goedkoop zijn. Maar goedkoop betekent niet altijd dat het goedkoop of slecht is. En "wat" THD zal niet altijd een dealbreaker zijn. Dit is wat Champion te zeggen had... neem het met een korreltje zout: Total Harmonic Distortion.

Champion draagbare generatoren zullen een industriestandaard totale harmonische vervorming (THD) rating van ongeveer 12%-20% afhankelijk van de toegepaste belasting uitvoeren. Ze zullen een sinusgolf produceren, geen gemodificeerde of blokgolf. Dit is perfect acceptabel voor het laten draaien van gemeenschappelijke goederen in uw huis, zoals tv's, computers, uw apparaten, enz.

THD is een maat voor de afwijking van een sinusgolf van een "perfecte" sinusgolf. Alle elektriciteit, inclusief netstroom, heeft meetbare THD.

Als u een specifiek item heeft dat minder dan 5% THD vereist, zoals een UPS-batterijback-up, een pelletkachel of een hoogrendementsverwarmingsregeling, raden we aan om een Champion Inverter Generator (maten van 1600W tot 3500W) te kopen; Champion DH Series Open Frame Inverter (maten van 3500W tot 8750W) of een Champion Home Standby Generator (bereik van 8,5KW tot 14KW); alle eenheden leveren minder dan 5% THD.

Raadpleeg de fabrikant van uw specifieke apparaat om te bepalen of het apparaat een lage THD (minder dan 5%) nodig heeft om correct te functioneren.
Dus tenzij je zeer specifieke apparatuur of elektronica hebt die 5% of minder THD vereisen, zou je prima moeten zitten met de 10-12% THD op de generator die je zocht voor de meeste apparaten die je in een noodgeval zult gebruiken. Het is nog steeds veel lager dan de 12-20% THD-claim van Champion. En als je tussen de regels door leest, als Champion ongelijk had in hun bepaling en apparatuur links en rechts kapot begon te gaan vanwege de "vuile stroom" van hun generator, zouden ze door het bovenstaande te beweren zichzelf blootstellen aan rechtszaken.

Tot slot: ga voor een omvormer als je het je kunt veroorloven. Ze zijn de laatste jaren een stuk goedkoper geworden, maar ze zijn nog steeds minstens 3-4x duurder dan conventionele generatoren met hetzelfde wattage... dat is tenminste het geval waar ik woon.

#42 ·
Inderdaad, 10-12% THD is niet echt slecht en de meeste apparaten zullen er prima op werken. Als je boven de 20% komt, krijg je vervormde golfvormen. Ik heb een Firman-generator uit de Performance-serie, die is beoordeeld op ongeveer 25% THD. Ik heb hem een paar keer bekeken en de golfvorm is niet mooi. Ik gebruik hem voor dingen als een kookplaat, ventilatoren en een elektrische percolator, maar ik ben er niet gerust op om hem voor iets anders te gebruiken.

Omvormers zijn flink in prijs gedaald. Ik zou er een van harte aanbevelen als je schone stroom nodig hebt.

#43 ·
Omvormers zijn flink in prijs gedaald. Ik zou er een van harte aanbevelen als je schone stroom nodig hebt.
Eens. Maar als we reageren op de post van @truedatnola hierboven, dan wil hij zijn huurders van stroom voorzien. Er zou dus waarschijnlijk geen manier zijn voor hem om te weten wat ze in zijn generator steken. Als er iets defect raakt als gevolg van de stroom die hij hen leverde, dan zouden ze kunnen proberen hem aansprakelijk te stellen. Het is niet ongebruikelijk dat een koelkast tegenwoordig $2.000-$3.000 kost! Een huisbaas die stroom levert aan een huurder kan een lastige situatie zijn.