Power Equipment Forum banner

Elektrisch - Hoe belangrijk is Inverter Gen versus Traditioneel?

1 reading
18K views 100 replies 22 participants last post by  cwatkin  
#1 ·
Ik heb alles gelezen/bekeken wat ik kon vinden en kreeg meestal dezelfde info. De omvormer helpt gevoelige elektronica te beschermen, is brandstofefficiënter en stiller.
Mijn vraag is hoeveel verschil, alleen elektrisch, de omvormertechnologie in de echte wereld in noodgevallen maakt?

Ik bekijk een Westinghouse 11kw piek 9kw lopende omvormer die een 50 ampère stopcontact voedt, maar als ik geen omvormer nodig heb, kan ik meer capaciteit krijgen voor minder geld.

Disclaimer - Ik ben hier niet helemaal nieuw, had een nieuwe account nodig omdat ik geen verificatie-e-mail naar de oude account kon sturen

#2 ·
Hangt ervan af wat u wilt aandrijven.

Voor veel dingen maakt het niet uit. Maar steeds vaker worden de elektrische apparaten en apparaten die we in ons huis vinden, door microprocessoren aangedreven. En veel van die apparaten kunnen beschadigd raken - of werken mogelijk helemaal niet - met "vuile" (hoge THD-niveaus) stroom. En de meeste niet-omvormergeneratoren produceren vrij hoge THD-niveaus. Ze zijn ook lang niet zo consistent qua spanning en frequentie.

Stroom van nutsbedrijven is op de meeste plaatsen vrij schoon. Een goede omvormergenerator is de dichtstbijzijnde benadering die de meesten van ons hebben om dat te repliceren.

#3 ·
Zoals Jager aangaf, hangt het af van wat je wilt aandrijven, om de redenen die hij noemde. De omvormergeneratoren hebben niet alleen een lagere THD dan een conventionele generator (er zijn een paar conventionele generatoren met een maximale THD van 5%), maar bevatten ook extra functies.

Voor een conventionele generator heb je niet dezelfde brandstofbesparende functie in de spaarstand. Een omvormergenerator kan terugschakelen in ECO om brandstof te besparen en toch de juiste uitgangsfrequentie en -spanning leveren aan de belasting(en). Een conventionele generator die in ECO-modus draait (als deze functie heeft) kan echter geen belastingen leveren met de juiste spanning en frequentie.

Een ander voordeel van omvormergeneratoren is dat ze zonder brandstof kunnen draaien...en ja, dat overkomt ons allemaal...en de belastingen niet beschadigen. Een omvormergenerator schakelt de belasting gewoon uit, net als een schakelaar/stroomonderbreker als de generator zonder brandstof komt te zitten. Een conventionele generator heeft de mogelijkheid om de belastingen te beschadigen, omdat de uitgangsfrequentie en -spanning wild schommelen als de generator uitvalt.

Het starten van een omvormergenerator levert ook schone stroom wanneer deze wordt ingeschakeld. De omvormer wacht tot de frequentie en spanning zijn gestabiliseerd en "schakelt" dan de uitgangsvermogen in. Conventionele generatoren doen dat niet.

Omvormergeneratoren zijn vaak stiller dan hun conventionele tegenhangers, voornamelijk vanwege de ECO-functie.

Als je minder wilt uitgeven, overweeg dan een open frame omvormer, want die kosten minder dan een gesloten generator. Een open frame is luider, omdat ongeveer de helft van het geluid van de motor komt en de andere helft van de uitlaat. Als je een generatorhuis overweegt, kan een open frame generator net zo stil worden gemaakt als een gesloten generator.

#4 ·
Hier zijn de voor- en nadelen zoals ik ze zie.

Voordelen:
-Schone stroom zoals vermeld - Ik ben bezorgd omdat ik omvormer warmtepompen heb die gevoelig zijn voor vervuilde stroom.
-Brandstofefficiënter
-Stiller, zelfs open frame-eenheden
-Kan parallel worden geschakeld als er meer belastingen nodig zijn, wat fijn is

Nadelen
-Duurder
-Complexer en moeilijker te repareren - Elektronica is vaak niet gemakkelijk te repareren door de eindgebruiker, waar een eenvoudig open frame-model veel minder complex is om te onderhouden.
-Typisch geen enorme piekbelastingscapaciteit in vergelijking met een traditionele generator. Mijn ouders hebben een traditionele generator van 5500 watt met een piek van 8500 watt (55% grotere piek). Ik heb een 8000 watt versie met een piek van 13500 watt (69% grotere piek). Mijn omvormer heeft een nominaal vermogen van 6100 watt en een piek van 7600 watt (slechts 25% grotere piek) bij gebruik op benzine. Ik heb nog nooit omvormers gezien met de piekvermogen van de oudere generatoren. Dit is in het verleden nuttig voor me geweest, maar mijn nieuwere warmtepompen starten prima op de omvormer, omdat er geen vraagpiek is bij het starten, zoals bij een traditionele aan/uit-compressor.

Als u zich geen zorgen maakt over vervuilde stroom en eenvoudige apparaten heeft zoals koelkasten, enz. met een mechanische thermostaat, fornuis/oven met draaiknoppen en geen elektronische bedieningselementen, dan zit u waarschijnlijk goed met een goedkopere traditionele generator. Als u schone stroom nodig heeft en het zo stil mogelijk wilt hebben, is een omvormer de juiste keuze.

Ik heb deze unit gekocht Amazon.com

Mijn redenen waren kosten, beoordelingen en aangeboden functies. Ik wilde de dual fuel-mogelijkheid van propaan en een stille omvormer rond deze maat. Mijn stroom valt sinds ik dit heb gekocht regelmatig tussen de 4-8 uur uit en de generator heeft prima aan mijn behoeften voldaan. Ik kan alles laten draaien wat ik nodig heb, inclusief de put. Ik kan mijn on-demand waterverwarmer niet laten draaien omdat deze op 2x 40 ampère stroomonderbrekers zit. Dat ding trekt echt veel ampère, dus ik zou iets vrij groots nodig hebben om dat aan te kunnen. Tenzij deze stroomstoringen aanhouden, zal ik die sprong niet maken en ofwel geen warm water hebben of een kleine kachel kopen, wat ik heb overwogen. Daarvoor zou ik minimaal een 25kW generator nodig hebben!

Conor

#5 ·
De hele "schone energie"-ding is gewoon marketing. Het enige echte voordeel van een generator in omvormerstijl is dat ze aanzienlijk brandstofefficiënter zijn wanneer een grote generator kleine belastingen draait.
Wanneer de gemiddelde huiseigenaar iets als een 6000 watt generator op zijn huis aansluit tijdens een stroomstoring, besteedt die generator het grootste deel van zijn tijd aan het leveren van misschien 1000 tot 1500 watt om koelkasten, diepvriezers en een televisie aan de praat te houden. Wanneer iemand koffie zet en de magnetron aanzet, loopt het op tot 3000 tot 4000 watt en verdient het zijn plek, maar voor het grootste deel besteedt het het grootste deel van zijn looptijd aan het produceren van minder dan 20% van zijn nominale belasting. Generatoren werken het meest efficiënt bij 80%, wat de plek is waar het brandstofverbruik van de motor versus het vermogen aan de top van de efficiëntiecurve ligt.
Een standaard 6000 watt generator verspilt veel brandstof om een televisie en een paar lampen te laten branden. Dit is niet het geval met een omvormergenerator, omdat deze het motortoerental kan variëren om aan de belastingsvereisten te voldoen.

Wat schonere energie betreft? Het is overhyped marketing. Zeker, de omvormerstijl produceert schonere energie... absoluut, maar het is niet zo belangrijk. Met een paar uitzonderingen hebben moderne apparaten met microprocessors hun eigen ingebouwde voedingen. De VS zijn niet het enige land ter wereld, en het apparaat dat je in de grote winkel in New York koopt, zal ongeveer dezelfde eenheid zijn die wordt verkocht in een winkel in Brazilië, Zuid-Afrika, Europa, Australië of Jemen... ze worden allemaal gemaakt door dezelfde paar fabrieken in China, en ze zijn allemaal ontworpen om te werken onder verschillende netwerkomstandigheden wereldwijd.

Enkele van de nadelen van omvormergeneratoren zijn als volgt: 1) Ze zijn veel duurder dan gewone generatoren. 2) Uw "noodstroom"-bron is nu een paar ordes van grootte complexer, wat ook minder betrouwbaar kan betekenen, omdat er veel meer mis kan gaan. 3) Wanneer er iets misgaat, heeft u bijna geen kans om het zelf te repareren.

De voordelen zijn 1) Aanzienlijk brandstofefficiënter. 2) Veel stiller als ze niet op vol vermogen draaien.

Ik heb overwogen er een aan te schaffen, maar na zorgvuldige overweging is het laatste wat ik wil als we hier in de noodmodus gaan, het te compliceren.

#6 ·
De hele "schone stroom"-ding is gewoon marketing. Het enige echte voordeel van een generator in omvormerstijl is dat ze aanzienlijk brandstofefficiënter zijn wanneer een grote generator kleine belastingen draait.
Wanneer de gemiddelde huiseigenaar iets als een generator van 6000 watt op zijn huis aansluit tijdens een stroomstoring, besteedt die generator het grootste deel van zijn tijd aan het leveren van misschien 1000 tot 1500 watt om koelkasten, diepvriezers en een televisie te laten draaien.
Als iemand koffie zet en de magnetron gebruikt, loopt het op tot 3000 tot 4000 watt en verdient het zijn plaats, maar voor het grootste deel besteedt het het grootste deel van zijn looptijd aan het produceren van minder dan 20% van zijn nominale belasting. Generatoren werken het meest efficiënt bij 80%, wat het punt is waarop het brandstofverbruik van de motor versus het vermogen zich aan de bovenkant van de efficiëntiecurve bevindt.
Een standaard generator van 6000 watt verspilt veel brandstof om een televisie en een paar lampen te laten branden. Dit is niet het geval met een omvormergenerator, omdat deze het motortoerental kan variëren om aan de belastingsvereisten te voldoen.

Wat schonere stroom betreft? Het is overhyped marketing. Natuurlijk, de omvormerstijl produceert schonere stroom... absoluut, maar het is niet zo belangrijk. Met een paar uitzonderingen hebben moderne apparaten met microprocessors hun eigen ingebouwde voedingen. De VS zijn niet het enige land ter wereld en het apparaat dat u in de grote dooswinkel in New York koopt, is ongeveer dezelfde eenheid die wordt verkocht in een winkel in Brazilië, Zuid-Afrika, Europa, Australië of Jemen. Ze worden allemaal gemaakt door dezelfde paar fabrieken in China en ze zijn allemaal ontworpen om te werken onder verschillende netwerkomstandigheden wereldwijd.

Enkele van de nadelen van omvormergeneratoren zijn als volgt: 1) Ze zijn veel duurder dan gewone generatoren 2) Uw "noodstroom"-bron is nu een paar ordes van grootte complexer, wat ook minder betrouwbaar kan betekenen, aangezien er veel meer mis kan gaan. 3) Als er iets misgaat, heeft u bijna geen kans om het zelf te repareren.

De voordelen zijn 1) Aanzienlijk brandstofefficiënter 2) Veel stiller als ze niet op vol vermogen draaien.

Ik overwoog er een aan te schaffen, maar na zorgvuldige overweging is het laatste wat ik hier in noodsituaties wil, het compliceren.
Cool, een tegengestelde mening. Dat vind ik leuk.
Een ding dat ik overwoog, was om een paar lijn- of stroomconditioners te kopen in plaats van een omvormergenerator met het bespaarde geld, indien nodig. Kan ook handig zijn voor netstroom, wat ook geen perfecte sinusgolf is. Ik hou niet van het idee van meer dozen in huis.
Voor elektronica heb ik een olieketel met elektronische bediening (Viesmann met buitenreset), een paar laptops die op transformatoren werken, een kabelmodem, een WIFI-router. We gebruiken de tv zelden. Ik heb een in-law appartement dat in feite het aantal apparaten verdubbelt, 2 ovens, 2 elektrische drogers, 2 magnetrons, een 3 ton compressor voor airconditioning en minder dan 1 kW aan ventilator en bediening.

#11 ·
#12 ·
Nee.

Mijn UPS-eenheden op niet-omvormer-generatorvoeding:
View attachment 17050
Dan heb je ofwel een UPS van slechte kwaliteit of een met een defect of storing.

Ik heb drie APC UPS'en in mijn huis.. kleine.. het soort dat je koopt bij Best Buy of zo.. een APC UPS 750 PRO en twee kleinere eenheden.. Eén is me gegeven, twee andere zijn gered van iemands vuilnis. Alle drie werken prima als mijn Coleman Powermate 6250 generator draait..

Ik kan mijn huis ook van stroom voorzien met zonne-energie met behulp van de grid-tied array, een lithium-batterijpakket en twee zeer dure SMA Sunny Island off-grid omvormers.. Ze werken ook prima met de Coleman generator input.

Als je UPS'en regelmatig problemen veroorzaken op een gewone generator, dan heb je ofwel een bedradingsprobleem (aardlussen?), een defecte UPS, of de spanning/frequentie van je generator moet worden aangepast.
En aangezien je "Eenheden" hebt aangegeven, wat betekent dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben, zou ik de neiging hebben om te neigen naar onjuiste bedrading of een generator die onderhoud nodig heeft.

#13 ·
Nope.

Mijn UPS-eenheden op niet-omvormer generatorstroom:
View attachment 17050
Die van mij ook, maar mijn UPS is een generatorvriendelijke Online UPS

Sorry, maar dat heeft niets te maken met vuile stroom van een generator. Je kunt THD niet uit een generator afstemmen.
Het stopt het springen van de volts zo veel als de motor mooi en soepel draait, dus verbetert dit zeker de THD een beetje zonder zoveel spanningspieken, niet?

#17 ·
Het voorkomt dat de volts zo veel springen als de motor mooi en soepel draait, dus verbetert dit zeker de THD een beetje zonder zoveel spanningspieken, toch?
Nee.

Dat is geen harmonische vervorming...het is gewoon een waardeloze generator. THD is ontworpen en ingebouwd in, of uit, een conventionele generator. Ze zijn meestal prima op een bouwplaats die een tafelzaag aandrijft. Een modern huis met moderne elektronica...niet zo veel.

#18 · (Edited)
In een carrière van 4 decennia in het repareren van generatoren was totale harmonische vervorming nooit een probleem. Ik ben er zeker van dat aan de technische kant THD werd overwogen, maar ik ben nooit naar een klus gegaan en heb gezegd: "THD is uw probleem, u moet een nieuwe generator aanschaffen." En we hebben het over duizenden aggregaten, van een 1-cilinder Briggs tot 20-cilinder cats. In de jaren negentig kwamen UPS-systemen online en veel ervan hadden problemen met het accepteren van een generator, maar het was steevast een frequentieprobleem, te hoog, te laag, te hoge slew rate (slew rate is hoe snel de frequentie beweegt). We werkten samen met de UPS-mensen om het probleem op te lossen. UPS-technici zouden het frequentievenster verbreden, generator-technici zouden de frequentierespons verfijnen. Modernere UPS-systemen lijken een beter frequentie-acceptatievenster te hebben dan de oude, ook elektronische regelaars en betere regelaars helpen veel. Deze site bespreekt voornamelijk kleine 3600 rpm aggregaten, er zijn er ontzettend veel van die veel werk verzetten, de meeste problemen in mijn ervaring zijn verkeerde regelaar afstelling, verkeerde carburateur en brandstof afstelling, vuile luchtfilters, bougies etc. Dit alles veroorzaakt frequentie- en voltage problemen. Inverter generatoren lossen veel van deze problemen op. Mijn huidige aggregaat is een Honda inverter type. Mijn laatste aggregaat was een 40 jaar oude 2 cilinder Onan CCK, beste kleine aggregaat ooit gemaakt, IMO. Geen avr, anker crank, 1800 rpm, gietijzeren carter, 380 lbs. Ik draaide alles op die generator, tv, computers, ovens, magnetrons, heb nooit een probleem gehad met het draaien van IETS.

#20 ·
Geen van de niet-omvormer generatoren waar mijn magnetron en LED-verlichting problemen mee hebben, heeft problemen met de governor of carburateur... stabiele frequentie en spanning. Beide gemeten met een Fluke 87. Vergelijkbare waarden met wat tabora ziet met zijn generator. Geen surging of hunting. Minimale governor droop bij het oppakken van belastingen. Eén is een late jaren '90 3800 Watt Craftsman (Generac) en de andere is een '20 Honda EM5000 (inmiddels verkocht). Iets in de magnetron (magnetron?) gaat in een hoorbare resonantie en mijn LED-verlichting flikkert met een constante hoge frequentie. De magnetronresonantie en het LED-geflicker waren merkbaar minder met de Honda, maar het was er nog steeds. Niets van dit alles gebeurt terwijl de stroom van het net komt of wanneer de stroom wordt geleverd door een van mijn twee omvormer generatoren.

#23 ·
Jullie die problemen hebben met niet-inverter generatoren die ervoor zorgen dat apparaten raar doen, zouden een grote ferrietspoel van 2 of 3 inch moeten kopen en het netsnoer van je apparaat er ongeveer 4 of 5 keer doorheen moeten lussen.

Ik heb ooit een "pick and place" robot met rupsbanden gebouwd in een garage met 3 auto's. De besturingssystemen draaiden allemaal op 3-fase 480, dus ik moest een roterende faseomvormer bouwen en deze vervolgens door een 240/480 transformator leiden om de spanning te verhogen.
Een van de servobesturingen had een probleem met die stroomopstelling. Ik dacht dat het afscherming was, dus we hebben een heleboel besturingsdraden vervangen door afgeschermde kabel... hielp niets. Toen leidde ik de stroomtoevoer naar de controllers door ferrietspoelen. Elke poot kreeg 3 lussen door zijn eigen spoel... probleem opgelost.

#55 ·
Jullie die problemen hebben met niet-inverter generatoren die ervoor zorgen dat apparaten raar doen, zouden een grote ferrietspoel van 2 of 3 inch moeten proberen te kopen en de voedingskabel van je apparaat er ongeveer 4 of 5 keer doorheen te lussen.

Ik heb ooit een door een baan aangedreven "pick and place" robot gebouwd in een garage met 3 auto's. De besturingssystemen draaiden allemaal op 3-fase 480, dus ik moest een roterende faseomvormer bouwen en deze vervolgens door een 240/480 transformator laten lopen om de spanning te verhogen.
Een van de servobesturingen had een houdingsprobleem met die stroomopstelling. Ik dacht dat het afscherming was, dus we hebben een heleboel besturingsdraden vervangen door afgeschermde kabel... heeft niets geholpen. Toen heb ik de stroomingang naar de controllers door ferrietspoelen geleid. Elke poot kreeg 3 lussen door zijn eigen spoel... probleem opgelost.
Wat je beschrijft is een RFI/EMI-filter. De ferriet biedt weerstand tegen hogere frequenties en zet die energie om in warmte, waardoor deze wordt afgevoerd en de lagere basisfrequentie van 50/60 Hz overblijft.

Dit filtert geen harmonische vervorming uit. Om dat te doen, heb je een last/lijnreactor nodig. Het is in wezen een grote combinatie van inductor en condensator, maar ze zijn erg groot en niet praktisch in het draagbare generatorrijk.

Hoe invertergeneratoren werken: Ze nemen een draaiende permanente magneetrotor aan die wordt aangedreven door de aandrijver om een 3-fase AC-alternator op te wekken. Al deze fasen worden gelijkgericht, die vervolgens naar de ingangsfase van de omvormer worden gevoerd. Het is hoger dan de uiteindelijke spanning (~200-300VDC voor 120VAC-uitgang) om een goede regulatie mogelijk te maken. Die gelijkgerichte lading wordt gedumpt in grote ingangscondensatoren, waaraan de uitgangsfase PWM zal gebruiken met behulp van snel schakelende IGBT's om een sinusgolfuitgang bij 60 Hz/120 VAC te benaderen. Er zijn filtercomponenten om voldoende van de hash, ook wel transistorruis genoemd, te verwijderen van het zo snel aan en uit schakelen in het bereik van 20k-100khz... afhankelijk van hoe geavanceerd de uitgangsfase is. Hoe meer aan/uit-pulsen om de sinusgolf te benaderen, hoe hoger de schakelfrequentie en efficiëntie. Resulterend in zeer weinig THD, hoewel schakelruis op de uitgang wordt onderdrukt, bezuinigen veel goedkope omvormers hier alleen om de FCC15-regels te halen.

De 12VDC naar 120VAC omvormers voegen een extra fase toe, een boostfase. Meerdere transformatoren binnenin verbinden hun primairen parallel en de secundairen in serie. Meerdere banken MOSFET's vuren elke kant van de middengetapte primaire naar aarde, waardoor een AC-vierkante golf ontstaat. De secundaire wikkelingen in serie verhogen de 12V tot meer dan 200VAC. Niemand heeft een ~50khz AC-vierkante golf nodig, dus ze richten deze gelijk en dumpen deze in grote ingangscaps. De rest van de omvormerfasen is hetzelfde als hierboven beschreven.

Ik heb dit gedeelte op mijn YouTube-communitypagina geschreven. Het is niet alleen van toepassing op HVAC, maar op elk apparaat met een schakelende voeding. Hopelijk is dit nuttige info.
---

HVAC-problemen op draagbare generatoren - THD (Total Harmonic Distortion) - Juiste aarding van HVAC-systemen op generatorstroom.

Je vindt veel berichten over deze twee onderwerpen. Waarom draait mijn oven niet op mijn draagbare generator? Het grootste probleem is niet altijd THD, maar eerder onjuiste aarding bij het gebruik van een draagbare generator. Al deze factoren spelen echter een rol bij het belangrijkste probleem dat de oven niet werkt op generatorstroom.

- Het #1-probleem is overspanningsbeveiliging. De meeste, maar niet alle HVAC-besturingskaarten zijn NIET ontworpen om enige vorm van overspanningsbeveiliging te hebben. Je zult geen basiscomponenten vinden zoals MOV's die bedoeld zijn om spanningspieken naar aarde te kortsluiten. Hier in de VS bepalen de National Electric Code-normen voor spanning/frequentie/THD dat het niet nodig is om deze componenten toe te voegen, omdat deze volgens specificatie "stabiel genoeg" zijn. Uiteraard niet overal het geval, maar proberen logische redenen te bedenken waarom. Er zijn aftermarket-oplossingen om bijvoorbeeld de 24VAC-leidingen die de besturingskaarten aansturen te beschermen, en er zijn ook complete overspanningsbeveiligingsapparaten voor het hele huis beschikbaar.

24VAC-overspanningsbeveiliging: https://www.supplyhouse.com/Zebra-I...t-Surge-Protector-Plug-In-Surge-and-Spike-Protector-for-24V-Transformer-Systems

Overspanningsbeveiliging voor het hele huis: GE Whole Home Surge Protection Unit-Panel Mount THQLSURGE - The Home Depot

Draagbare generatoren, zowel geborsteld/borstelloos, zullen NIET zo'n stabiele spanning/frequentie hebben als het nut. Een zware belasting start op generatorstroom, de spanning daalt als gevolg daarvan, en dat geldt ook voor de frequentie, aangezien de motor even vertraagt totdat de motorregelaar kan reageren op de belasting. Deze momentane daling en vervolgens snelle terugvering van spanning/frequentie zullen vaak doorschieten (ook wel pieken voorbij de nominale spanning/frequentie voor een korte tijd) om die momentane stroomafname te compenseren. De draaiende rotor van een generator is een elektromagneet, of bekend als een "inductor". Inductoren slaan van nature energie op, en zolang de spanning/frequentie constant is, is alles goed. Wanneer die veranderen, weerstaat de inductor die verandering, en dat veroorzaakt een spanningspiek. Op deze momenten kunnen gevoelige apparaten die niet goed zijn beschermd tegen overspanning, defect raken.

- Het #2-probleem waar vaak niet over wordt gesproken, is de juiste aarding en polariteit van de generatorbedrading. Ik heb te vaak het falen van een HVAC-systeem gelezen en gezien dat het te wijten is aan een defecte aarding/bedrading. Moderne ovens gebruiken een methode genaamd "vlamgelijkrichting". Een vlam kan daadwerkelijk worden gebruikt als een gelijkrichter (zet AC om in DC) om te detecteren of de brander al dan niet is ontstoken. De neutrale/aardeaansluiting in je hoofdpaneel is het 0VAC-referentiepunt dat de HVAC-controller moet zien om dit proces correct te laten werken. Als je aardverbindingen bij je generator niet correct zijn geconfigureerd op basis van hoe je deze op het paneel aansluit, of het nu een vergrendeling, een 2-polige overdrachtsschakelaar of een 3-polige T-schakelaar is, kan dit problemen veroorzaken.
A. Een tweepolige vergrendelingsonderbreker of een tweepolige overdrachtsschakelaar naar een L14-30-inlaatdoos op een hoofdpaneel met zijn neutrale/aardeaansluiting die is verbonden, moet een "zwevende neutrale generator" hebben. Een N/G-verbinding in het systeem dat door de generator wordt gebruikt, wordt een "Niet afzonderlijk afgeleid systeem" genoemd. Een aardpen bij de generator is niet vereist, tenzij aan bepaalde criteria in de NEC 250.52 (A) niet wordt voldaan.

**Dit zijn de meest voorkomende WETTELIJKE methoden om een draagbare generator op een huis aan te sluiten.

B. De 3-polige overdrachtsschakelaar schakelt de twee hete X&Y-draden EN de neutrale draden over. De aardingsdraad blijft vast verbonden tussen de generator en het paneel. Dit staat bekend als een "Afzonderlijk afgeleid systeem". In deze configuratie MOET een "verbonden neutrale generator" met zijn eigen aardpen worden gebruikt. Dit komt omdat de overdrachtsschakelaar de neutrale aardverbinding op je hoofdpaneel verbreekt en deze dus op de generator moet worden aangesloten. Dit handhaaft een enkele verbinding binnen welk systeem ook de huiscircuits van stroom voorziet.

***Dit is de minst voorkomende configuratie die in de VS wordt gebruikt.

Raadpleeg een erkende elektricien die weet wat hij doet en de NEC begrijpt. Ik leer van onderzoek en luister naar anderen die meer gekwalificeerd zijn dan ik!!!!!

- Het #3-probleem is High THD: Wat is THD in zijn eenvoudigste uitleg zonder te technisch te worden? De spanning/stroom bij een andere frequentie dan de 50/60 Hz die vaak in huishoudens wordt aangetroffen. Als ik 120/240VAC heb bij 60 Hz, maar ik heb ook bijvoorbeeld 12VAC bij 120 Hz, of 8VAC bij 240 Hz enz., dan is mijn 120/240VAC nu verontreinigd met spanningen/stromen die mijn apparaten niet kunnen gebruiken. Dit staat algemeen bekend als "VUIL STROOM". De meeste residentiële HVAC-controllers werken op verlaagde netspanning. Dit zou 120VAC naar 24VAC zijn. Als de THD hoog is op het lichtnet, IS DE VERLAAGDE 24VAC-SPANNING NET ZO VERVORMD.

**De effecten van High THD:

1. Kan ervoor zorgen dat de microcontrollers vastlopen. Microcontrollers draaien meestal op 5VDC, en zwerfspanningspieken bij de hogere harmonischen zullen door het gelijkrichtingsproces doorsijpelen en voorkomen dat de processor werkt, storingen die zich voortzetten naar zijn externe randapparatuur, of gewoon volledig falen.

2. Er kan overmatige warmteontwikkeling optreden in de PCB-componenten. Dit komt omdat die spanning bij de hogere harmonischen niet kan worden gebruikt door de apparaten, en die energie wordt verspild in de vorm van warmte, waardoor de levensduur van de component wordt verkort. Dit geldt ook voor de elektromotoren in je HVAC-systeem.

i. Een permanente splitcondensatormotor (PSC-motor) is een inductieve motor die op één snelheid werkt. Vanwege hun energie-inefficiëntie (~45%) worden deze vaak aangetroffen in oudere systemen. Hoge THD creëert een "omgekeerd koppel" in de motorwikkelingen, tegenovergesteld aan de draairichting. Dit leidt tot oververhitting van de motor en voortijdig falen.

ii. Een elektronisch gecommuteerde (ECM-motor) is een motor met variabele snelheid die vaak wordt aangetroffen in nieuwere HVAC-systemen. Net als de PSC doen zich dezelfde problemen voor. Hoge THD kan ook de PWM-signalen onderbreken die de controllerkaart met variabele snelheid aanstuurt, waardoor storingen/storingen ontstaan. Spanningspieken/pieken is de meest voorkomende storing, omdat deze de MOV's vernietigt die zich op de snelheidsregelaar van de motor zelf bevinden.

Hopelijk zal dit bericht je informeren over enkele van de problemen waar je op moet letten. De realiteit met moderne HVAC-systemen is dat conventionele draagbare generatoren gewoon niet toereikend zijn om aan hun stroombehoeften te voldoen. Er zijn echter maatregelen die je kunt nemen, zoals het inschakelen van een erkende elektricien om je generatoraansluiting te installeren, de juiste overspanningsbeveiliging toe te voegen aan je huis en zijn apparaten, en te overwegen een geschikte invertergenerator aan te schaffen. Het zijn naar mijn mening de beste generatoren voor back-upstroom voor thuis, omdat ze veel minder problemen opleveren dan hier wordt besproken.

#24 · (Edited)
Mijn vraag is hoeveel verschil, alleen elektrisch, de omvormertechnologie maakt in de echte wereld in noodgevallen?
Om to the point te komen en simpel gezegd, als ik mijn 2 centen mag aanbieden:

Omvormer - best bij lager vermogen, intermitterend gebruik als je alleen kritieke apparaten nodig hebt en de belasting kunt beheren
Traditioneel (roterend) - best bij hoger vermogen, basisbelastinggebruik als je "netstroom" nodig hebt

Voor mij zou in een back-upsituatie voor het hele huis het verschil zijn of we centrale airconditioning nodig hebben of niet. Zo niet, dan hebben we genoeg omvormer (5500w piekvermogen) vermogen voor "hele huis" back-up - inclusief centrale verwarming (gas).

Voor kleine belastingen - kamperen tot basis back-up thuis - hebben we een 2200w omvormer. Maar de primaire is een 5500w omvormer.

Wat betreft gevoelige elektronica - een kwaliteitsalternator, voor een roterende, is wat je wilt. Mecc Alte is een merk. We hebben een 15kw generator met een Mecc Alte alternator die minder dan 4% THD heeft. Ik zou er geen problemen mee hebben om "elektronica" erop te laten draaien, indien nodig. We hebben het tot op heden echter nog nooit nodig gehad.

Ik hoop dat dit helpt.

#25 ·
Mijn vraag is hoeveel verschil, alleen elektrisch, maakt invertertechnologie in de echte wereld in noodgevallen?
Ik ben geen professor, maar in mijn huis is er geen verschil elektrisch. Nul. Nada. Alle moderne huishoudelijke apparaten en apparaten die ik heb laten draaien met mijn 2 verschillende conventionele generatoren werken/presteren precies hetzelfde als op netstroom. Ik krijg dezelfde resultaten met inverter-gentechnologie.
Qua apparatuur omvat dat een propaanoven (2016), desktop-pc, tv, entertainmentcenter, koelkast/vriezer (Whirlpool), vrijstaande vriezer, magnetron, 120v-waterpomp en ook geen problemen met led-verlichting.

Net als de ontelbare duizenden en duizenden conventionele generatorgebruikers die geen THD-problemen melden, kan ik alleen maar veronderstellen dat ik een van die gelukkige zielen ben. Hoge THD? Mijn rommel kan het gewoon niet schelen. Stroom valt uit, alles wat ze willen is een bron om ze weer tot leven te wekken.
In mijn kleine omgeving (nu ken ik niet iedereen), maar ik schat dat 90%+ de typische conventionele generator gebruikt, waarvan een paar 20+ jaar oud zijn. Hebben ze problemen? Kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik heb er nog geen gehoord.

Ik moet denken 'als' de massa van conventionele generatorbezitters/gebruikers THD-problemen zou hebben, zouden we dagelijks een nieuwe post (of meer) zien waarin hun THD-problemen van de generator worden vermeld.
Ik moet me ook afvragen: 'als' deze generatoren zoveel problemen zouden geven, waarom zijn ze dan nog op de markt?

Dit gevoeligheidsprobleem dat sommigen hebben, maakt me nieuwsgierig. Wat precies (in lekentermen) maakt deze apparaten/apparaten zo gevoelig voor defecten/niet-functioneren met een hogere THD-generator? Is het het gebruik door de fabrikanten van slechte/inferieure materialen in het apparaat/apparaat zelf? Bouwkwaliteit? Overzeese technologie die niet aan de specificaties of de vraag van het apparaat voldoet?
Zoals gezegd, ik ben geen professor, dus ik weet het niet en kan alleen maar speculeren...

Ik zie vaak hoge THD-getallen van 20-25% hier getoond/geplaatst. Nu, samen met dat, wat ik zelden vermeld zie, is dat die hoge getallen alleen worden gemeten wanneer de generator op volle belasting wordt gezet. Voor zover ik begrijp, hoe lager de belasting op de generator, hoe lager de THD, ja of nee? Die getallen (indien bekend) moeten ook worden weergegeven.

Zoals gezegd, mijn rommel geeft er geen moer om waar de stroom vandaan komt, breng het gewoon. Er zijn twee specifieke redenen waarom ik ben overgestapt op invertergeneratoren (en THD heeft er absoluut niets mee te maken).
Ik wil gewoon het veel, veel stillere/lagere dBA-niveau en de uitstekende brandstofprestaties die de inverter(s) met zich meebrengen.
Om toe te voegen, naar mijn mening is het hebben van de mogelijkheid om een eenvoudige parallel te doen met de inverter-eenheden die ik heb, een bonus die niet te vergelijken is.

Ja, de invertergenerator komt inderdaad tegen hogere kosten, maar het is het waard voor mij op de lange termijn. Kijk rond, er zijn deals te vinden.

#26 · (Edited)
Trouwens...Welkom op het forum Latent_Image! Uitstekende eerste post (y)

Disclaimer - Ik ben hier niet helemaal nieuw, had een nieuw account nodig omdat ik geen verificatie-e-mail naar het oude account kon sturen
Moest terugkomen en bewerken, ik had de nieuwe accountinfo gemist/over het hoofd gezien. Nog steeds een geweldige discussiepost, welkom terug! (y)

#27 ·
Trouwens...Welkom op het forum Latent_Image! Uitstekende eerste post (y)

Moest terugkomen en bewerken, ik had de nieuwe accountinfo gemist/over het hoofd gezien. Nog steeds een geweldige discussiepost, welkom terug! (y)
Bedankt. Het is een behoorlijk interessante thread. Ik heb veel geleerd en heb meer vragen als gevolg van de geweldige tot nadenken stemmende discussies.

#28 · (Edited)
De reden dat ik mijn oude conventionele Champion-generator buiten gebruik heb gesteld en een omvormer heb gekocht, was de aankoop van een nieuwe oven. Een snelle Google-zoekopdracht zal onthullen dat dit een veel voorkomende situatie is met moderne hoogrendementsovens. Zie deze post...en ja, ze kunnen ontploffen en meer kosten dan een nieuwe omvormergenerator om ze te repareren.

Andere moderne elektronica zoals koelkasten, magnetrons, enz. zullen ook niet werken of beschadigd raken. Het lijkt erop dat de oudere elektronica (afgezien van een paar uitzonderingen zoals de genoemde UPS'en) zich niet zo druk maakte om THD als de moderne elektronica. Een reden hiervoor is de overgang van passieve filtering naar actieve filtering, maar er kunnen andere verschillen zijn, aangezien we niet op de hoogte zijn van wat er in de binnenkant van de dingen gaat die we kopen. Naarmate de markt competitiever wordt, zoeken fabrikanten naar goedkopere manieren om hun producten te ontwerpen en te bouwen. Helaas is het resultaat een probleem met het toepassen van niet-netstroom. Het is aan de consument om dat uit te zoeken. Netstroom heeft doorgaans 3% of minder THD. Een generator met 5% of minder THD wordt ten zeerste aanbevolen voor thuisgebruik. Generac heeft een stand-by generator met minder dan 2% THD uitgebracht.

Er zijn alternatoren zoals hierboven vermeld die zorgvuldig zijn ontworpen en vervaardigd om minder dan 5% THD te produceren. Sommige van de grotere conventionele draagbare aggregaten hebben minder dan 5% THD. Ik ken geen kleine draagbare aggregaten die een lage THD hebben in de conventionele serie...alleen omvormers.

Hier is een antwoord dat ik ontving van MPP Solar met betrekking tot het gebruik van mijn oude Champion-generator met hun omvormer in Line Mode. Merk op dat ze vuile stroom afwijzen in plaats van dat het apparaat erdoor wordt vernietigd. En het is geen "marketingstunt" voor hen om mijn vraag op deze manier te beantwoorden, aangezien ze geen generatoren verkopen.

#69 ·
De reden dat ik mijn oude conventionele Champion-generator heb afgedankt en een omvormer heb gekocht, was de aanschaf van een nieuwe kachel. Een snelle Google-zoekopdracht zal onthullen dat dit een veel voorkomende situatie is met moderne, zeer efficiënte kachels. Zie dit bericht...en ja, ze kunnen ontploffen en meer kosten dan een nieuwe omvormergenerator om ze te repareren.
Hetzelfde geldt voor die ervaring, GenKnot! Mijn zeer efficiënte kachel is verreweg mijn duurste elektrische apparaat. Als ik de handleiding en de foutcodes op de kastdeur goed begrijp, evalueert de kachel de stroomkwaliteit en schakelt zichzelf uit als de stroom ondermaats is. Dat is geweldig als het schade voorkomt, maar geen verwarming kan ook dure schade aan het huis veroorzaken, dus ik besloot een omvormer te kopen om zeker te zijn. Als hij ooit uitvalt op netstroom en een foutcode heeft die betrekking heeft op de stroomkwaliteit, ben ik van plan de generator aan te sluiten.

Mijn kachel is een keer uitgevallen; niet vanwege de stroom van de generator (hij is nog niet gebruikt met een generator), maar om een ongespecificeerde reden. Het was duur om te repareren, zelfs met gedeeltelijke garantie. De ventilator met variabele snelheid en de controller moesten worden vervangen. Nu ben ik minder enthousiast over zeer efficiënte kachels. Ze verbruiken minder brandstof en zijn stiller dan ouderwetse kachels, maar ik hoop dat ik die reparatie niet om de 4-5 jaar hoef te herhalen. En daarmee is de cirkel rond. Godzijdank is mijn omvormergenerator niet defect geraakt; in tegenstelling tot de conventionele generatoren zou ik niet weten waar ik moet beginnen om hem te repareren.

#32 ·
Hier is een voorbeeld van een conventionele generator met minder dan 5% THD.

Dat is een beest. Bedankt voor het voer voor de gedachte

#30 ·
Mijn 2 cent:
Ik heb geen problemen gehad met THD.
Brandstofverbruik is belangrijk.

Ik heb sinds 2008 een Honda EU300is. Hij verbruikt weinig brandstof en is stil. Hij werd oorspronkelijk gekocht en gebruikt om de paardentrailer met woonvertrekken (inclusief 13.500 Btu a/c en magnetron) van stroom te voorzien. Hij heeft ook het huis van stroom voorzien toen er stroomstoringen waren.
Tijdens orkanen met storingen die meerdere dagen duurden, zag ik vrienden/collega's generatoren gebruiken die ~1 gallon per uur verbruikten.
Het gemiddelde verbruik van de Honda EU3000is is 0,21 gallon per uur, het normale bereik is 0,17 tot 0,28, afhankelijk van de belasting. Dit is 0,81 gph minder dan de niet-omvormers. Dat bespaarde ongeveer 19 gallon per dag. Vermenigvuldig dat met uw brandstofkosten...
De Honda heeft 1000 - 2000 uur op de teller staan. Bij $3 per gallon heeft dat $3600 aan brandstof bespaard. Hij kostte ~$2000, dus hij heeft zichzelf terugverdiend en staat op het punt zichzelf 2x terug te verdienen.

Zijn tekortkoming is dat hij slechts 125 volt produceert, dus mijn waterpomp niet kan aandrijven. Maar hij zal de andere benodigdheden wel uitvoeren. Ik heb overwogen om een grotere Honda EU6500is te nemen, maar uiteindelijk heb ik een militaire overschotgenerator gekregen. MEP-002A. 2 cilinder Onan diesel. Geen omvormer. Luid. Maar slechts 1800RPM. Brandstofzuinig (0,4 - 0,5 gallon per uur). Kan het hele huis aandrijven, inclusief de waterpomp. Kan de wasdroger of de kookplaten laten werken, zolang de waterpomp niet aanslaat).
De aggregaat is ook gemonteerd op een militaire aanhanger en is jarenlang heen en weer vervoerd naar het huis van mijn ouders om hen van stroom te voorzien als ze zonder stroom zaten.

Geen van onze apparaten heeft problemen gehad met een van beide generatoren. De diesel is van ongeveer 1993? Denk ik. Hij is behoorlijk oud. Misschien 1983? weet het niet zeker. heeft ~2300 uur op de meter staan.
Maar ik wil geen $100 per dag aan brandstof in een generator pompen. En brandstof kan moeilijker te krijgen zijn tijdens een storing.
Mijn mensen hebben onlangs een EU7000is gekregen. Brandstofverbruik is ~ 0,3 gph, stil, omvormer, voldoet aan al hun behoeften.

Ik denk dat de omvormers op de lange termijn meer geld zullen besparen op brandstofverbruik en zichzelf zullen terugverdienen. Mijn reparaties waren gerelateerd aan onderhoud/brandstof/olie/luchtfilter/carburateur/motor, niet aan stroom.
Als de generator niet veel wordt gebruikt (5 uur per jaar), zal hij waarschijnlijk ook niet worden onderhouden. en zal waarschijnlijk niet goed starten of draaien als je hem nodig hebt. Dat soort gebruikers zijn kandidaten voor aardgas/LP-conversie.

Ik vroeg me af of een laptop of telefoon of wat dan ook zich er überhaupt iets van zou aantrekken? Ze krijgen stroom van een DC-omvormer. Misschien is het nog steeds 'vies'?

Ik heb niet gezien dat de niet-omvormer generator een apparaat problemen oplevert.

#33 ·
Mijn 2 cent:
Ik heb geen probleem gehad met THD.
Brandstofverbruik is belangrijk.

Ik heb sinds 2008 een Honda EU300is. Hij verbruikt weinig brandstof en is stil. Hij werd oorspronkelijk gekocht en gebruikt om de paardentrailer met woonruimte (inclusief 13.500 Btu a/c en magnetron) van stroom te voorzien. Hij heeft ook het huis van stroom voorzien toen er stroomstoringen waren.
Tijdens orkanen met uitval die meerdere dagen duurde, zag ik vrienden/collega's generatoren gebruiken die ~1 gallon per uur verbruikten.
Het gemiddelde verbruik van de Honda EU3000is is 0,21 gallon per uur, het normale bereik is 0,17 tot 0,28, afhankelijk van de belasting. Dit is 0,81 gph minder dan de niet-omvormers. Dat bespaarde ongeveer 19 gallon per dag. Vermenigvuldig dat met uw brandstofkosten...
De Honda heeft 1000 - 2000 uur gedraaid. Bij $3 per gallon heeft dat $3600 aan brandstof bespaard. Hij kostte ~$2000, dus hij heeft zichzelf terugverdiend en staat op het punt om zichzelf 2x terug te verdienen.

Zijn tekortkoming is dat hij slechts 125 volt produceert, dus mijn waterpomp niet kan aandrijven. Maar hij zal de andere benodigdheden wel laten werken. Ik heb gekeken naar een grotere Honda EU6500is, maar uiteindelijk een generator uit militaire overschotten gekregen. MEP-002A. 2-cilinder Onan diesel. Geen omvormer. Luid. Maar slechts 1800RPM. Brandstofzuinig (0,4 - 0,5 gallon per uur). Kan het hele huis laten draaien, inclusief de waterpomp. Kan de wasdroger of fornuisbranders laten draaien, zolang de waterpomp niet aanslaat).
De generator is ook gemonteerd op een militaire trailer en is jarenlang heen en weer vervoerd naar het huis van mijn ouders om hen van stroom te voorzien als ze geen stroom hadden.

Geen van onze apparaten heeft problemen gehad met een van beide generatoren. De diesel is van ongeveer 1993? Denk ik. Hij is behoorlijk oud. Misschien 1983? Weet het niet zeker. Heeft ~2300 uur op de meter.
Maar ik wil geen $100 per dag aan brandstof in een generator pompen. En brandstof kan moeilijker te krijgen zijn tijdens een stroomstoring.
Mijn mensen hebben onlangs een EU7000is gekregen. Brandstofverbruik is ~ 0,3 gph, stil, omvormer, voldoet aan al hun behoeften.

Ik denk dat de omvormers op de lange termijn meer geld zullen besparen op brandstofverbruik en zichzelf zullen terugverdienen. Mijn reparaties waren gerelateerd aan onderhoud/brandstof/olie/luchtfilter/carburateur/motor, niet aan stroom.
Als de generator niet veel wordt gebruikt (5 uur per jaar), zal hij waarschijnlijk ook niet worden onderhouden. en zal waarschijnlijk niet goed starten of draaien als je hem nodig hebt. Dat soort gebruikers zijn kandidaten voor aardgas/LP-conversie.

Ik vroeg me af of een laptop of telefoon of wat dan ook zich er überhaupt iets van zou aantrekken? ze krijgen stroom van een DC-omvormer. Misschien is het nog steeds 'vies'?

Ik heb niet gezien dat de niet-omvormer generator een apparaat problemen heeft bezorgd.
Verwacht niet echt dat je een generator genoeg zult gebruiken om brandstofefficiëntie een drijfveer te laten zijn, maar wie weet. Krijg een stroomstoring van een week of langer en de beschikbaarheid van brandstof wordt belangrijker.
Ik woon al 30 jaar in dit huis en de langste stroomstoring was drie dagen, dit jaar, gevolgd door 12 uur uitval een week of twee later om verschillende redenen. Ik verwacht dat het probleem in de loop der tijd erger zal worden

Ik had een paar links naar lagere THD traditionele aggregaten die ik nu bekijk

#31 ·
@Latent_Image Ik denk dat ik deze moet vermelden om het meer in overeenstemming te brengen met wat je zoekt (volgens je openingspost). Het heeft ook minder dan 5% THD.

#34 ·
Ik denk dat de reden dat THD, onder- en overspanning en frequentie-excursies geen 'dingen' zijn voor de overgrote meerderheid van de eigenaren van generatoren, is dat er geen duidelijke correlatie is tussen vuile stroom en eventuele effecten die dit kan hebben op de elektrische belastingen die worden gevoed. Het gebruik van generatoren is doorgaans episodisch en onregelmatig. En alles wat elektrisch is, zal op een gegeven moment defect raken. Weinig mensen zullen de link leggen tussen een langdurige uitval en een eventuele versnelling van de uitval van dat apparaat als gevolg van de vuile stroom waaraan het af en toe werd blootgesteld.

Het is niet anders dan statische ontlading in een microprocessormilieu. Een slecht opgeleide technische medewerker die zich niet houdt aan de protocollen voor statische preventie, kan gemakkelijk schade aanrichten aan apparatuur in het laboratorium of de fabriek. Maar de storingen die door zijn onoplettendheid worden veroorzaakt, zullen zich zelden direct voordoen. Het kan jaren duren voordat ze zich voordoen. Dat betekent niet dat de schade die hij heeft veroorzaakt minder reëel is.

In het midden van de jaren 80 werkte ik voor AT&T op een ondergrondse locatie ongeveer 25 mijl ten westen van Washington, D.C. Het gebouw had dubbele nucleaire explosiedeuren, de buitenste behuizing was bekleed met koper en het hele begraven complex van drie verdiepingen rustte op enorme veren. De locatie, bedoeld om de communicatie van de federale overheid en het ministerie van Defensie na een nucleaire aanval te ondersteunen, had twee monsterlijke straalturbinemotoren als bron van noodstroom. Eén keer per kwartaal werden die turbines getest en ging de hele faciliteit ongeveer een uur over op noodstroom. Ik beheerde de computerruimte en zal nooit vergeten dat ik mijn hoofd schudde bij de lelijke metingen die ik op mijn apparatuurmeters zag. Het werkte allemaal... de computers draaiden. Maar het was de lelijkste stroom die ik ooit heb gezien.

We hadden een toegewijd technisch team dat hardware repareerde en verving wanneer deze defect raakte. Ze kwamen de hele tijd langs. Ik dacht er toen niet te veel over na... het was een grote computerruimte en er was veel apparatuur. Als er iets defect raakte, dacht je gewoon dat het toeval was. Statistische kansen. Maar jaren later, in retrospectief, met een grotere waardering voor stroomkarakteristieken, heb ik me vaak afgevraagd hoeveel van die defecten aan computerapparatuur verband hielden met, of werden versneld door, de vuile stroom waaraan die apparatuur vier keer per jaar werd blootgesteld.

Zelfs vandaag de dag zal de overgrote meerderheid van de belastingen die men op een generator - wat voor soort generator dan ook - kan aansluiten, werken. Dat betekent niet dat sommige van die belastingen niet worden beïnvloed door dingen die op siliciumniveau gebeuren en die we niet kunnen zien.

#35 ·
Ik denk dat de reden dat THD, onder- en overspanning en frequentie-excursies geen 'dingen' zijn voor de overgrote meerderheid van de eigenaren van generatoren, is omdat er geen duidelijke correlatie is tussen vuile stroom en de effecten die dit kan hebben op de elektrische belastingen die worden aangedreven. Het gebruik van generatoren is doorgaans episodisch en onregelmatig. En alles wat elektrisch is, zal op een gegeven moment defect raken. Weinig mensen zullen de link leggen tussen een storing op lange termijn en een versnelling van het defect van dat apparaat als gevolg van de vuile stroom waaraan het af en toe werd blootgesteld.

Het is niet ongelijk aan statische ontlading in een microprocessormilieu. Een slecht opgeleide technische medewerker die zich niet houdt aan de statische preventieprotocollen, kan gemakkelijk schade aanrichten aan apparatuur in het laboratorium of de fabriek. Maar de storingen die worden veroorzaakt door zijn onoplettendheid, zullen zich zelden direct voordoen. Het kan jaren duren voordat ze dat doen. Dat betekent niet dat de schade die hij heeft veroorzaakt minder reëel is.

In het midden van de jaren 80 werkte ik voor AT&T op een ondergrondse locatie ongeveer 25 mijl ten westen van Washington, D.C. Het gebouw had dubbele nucleaire explosiedeuren, de buitenste behuizing was bekleed met koper en het hele begraven complex van drie verdiepingen rustte op enorme veren. De site, bedoeld om de federale overheid en het ministerie van Defensie te helpen communiceren na een nucleaire aanval, had twee monsterlijke straalturbinemotoren als bron van noodstroom. Eens per kwartaal werden die turbines getest en ging de hele faciliteit ongeveer een uur over op noodstroom. Ik runde de computerruimte en zal nooit vergeten hoe ik mijn hoofd schudde bij de lelijke metingen die ik via mijn apparatuurmeters zag. Het werkte allemaal... de computers draaiden. Maar het was de lelijkste stroom die ik ooit heb gezien.

We hadden een toegewijd technisch team dat hardware repareerde en verving wanneer deze defect raakte. Ze kwamen de hele tijd langs. Ik dacht er toen niet veel over na... het was een grote computerruimte en er was veel apparatuur. Als er iets defect raakte, dacht je gewoon dat het toeval moest zijn. Statistische kansen. Maar jaren later, in retrospectief, met meer waardering voor stroomkarakteristieken, heb ik me vaak afgevraagd hoeveel van die computerapparatuurstoringen verband hielden met, of werden versneld door, de vuile stroom waaraan die apparatuur vier keer per jaar werd blootgesteld.

Zelfs vandaag de dag zal de overgrote meerderheid van de belastingen die men op een generator - welk type dan ook - kan aansluiten, werken. Dat betekent niet dat sommige van die belastingen niet worden beïnvloed door dingen die op siliciumniveau gebeuren die we niet kunnen zien.
Trouwens, mijn vader werkte in een van die ondergrondse AT&T-faciliteiten met explosiedeuren, speciale lucht en veel batterijen in het zuiden van New Jersey jaren geleden. Ik mocht een paar keer op bezoek komen en was onder de indruk.

Dus je bent een fan van omvormerstroom, neem ik aan?

#38 ·
Mijn 2 cent; Hoge THD zorgt ervoor dat circuits opwarmen door ongewenste stromen die erdoorheen lopen. Sommige apparaten kunnen de extra warmte verdragen, terwijl andere er niet zo goed mee om kunnen gaan.

Ik heb meer dan 20 jaar in R&D voor halfgeleiders gewerkt, voornamelijk op het gebied van foto/metro, die verantwoordelijk zijn voor het "printen" en meten van de lijnbreedtes/afstanden of "Critical Dimensions" (CD's). Hoe kleiner de CD's, hoe compacter en efficiënter ze werken. Ook kunnen met kleinere CD's meer dingen in een enkele chip worden verwerkt, waardoor het algehele circuitontwerp vanuit een lay-outperspectief veel eenvoudiger wordt.

Moderne IC's gebruiken veel kleinere CD's dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Wanneer de lijnen kleiner worden (binnen de IC's), kunnen ze niet zoveel extra warmte verdragen en kunnen ze beschadigd raken. Toen ik midden jaren 90 in die industrie begon te werken, waren de kleinste CD's ~1/4 um. Toen ik ongeveer 6 jaar geleden uit die industrie vertrok, printten we CD's in het enkele-cijfer nanometergebied. De meeste apparaten die we maakten, waren voor computers en de auto-industrie, maar dezelfde technologie wordt gebruikt om alle soorten elektronische apparaten te produceren.

Dat gezegd hebbende, heb ik mijn ietwat moderne (2019) Trane propaan centrale verwarmingssysteem met computergestuurde thermostaat met succes van stroom voorzien met mijn oude (1999) Yamaha 6600 borstelloze generator gedurende ongeveer 3 dagen (aan en uit) zonder problemen tijdens het grote sneeuw-/ijs-/grid-evenement in Texas in februari 2021. Het is 3 jaar geleden, bijna op de dag af, en de chique Trane-thermostaten werken nog steeds prima. Heb ik ze beschadigd? Geen idee.

#43 ·
Mijn 2 cent; Hoge THD zorgt ervoor dat circuits opwarmen door ongewenste stromen die erdoorheen lopen. Sommige apparaten kunnen de extra warmte verdragen, terwijl andere er niet zo goed mee omgaan.

Ik heb meer dan 20 jaar in R&D voor halfgeleiders gewerkt, voornamelijk op het gebied van Foto/Metro, die verantwoordelijk zijn voor het "afdrukken" en meten van de lijnbreedtes/afstanden of "Critical Dimensions" (CD's). Hoe kleiner de CD's, hoe compacter en efficiënter ze werken. Ook met kleinere CD's kan er meer in één chip worden verwerkt, waardoor het algehele circuitontwerp vanuit een lay-outperspectief veel eenvoudiger wordt.

Moderne IC's gebruiken veel kleinere CD's dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Wanneer de lijnen kleiner worden (binnen de IC's), kunnen ze niet zoveel extra warmte verdragen en kunnen ze beschadigd raken. Toen ik midden jaren 90 in die branche begon te werken, waren de kleinste CD's ~1/4um. Toen ik ongeveer 6 jaar geleden uit die branche vertrok, drukten we CD's in het enkele nanometergebied. De meeste apparaten die we maakten, waren voor computers en de auto-industrie, maar dezelfde technologie wordt gebruikt om alle soorten elektronische apparaten te produceren.

Dat gezegd hebbende, heb ik mijn ietwat moderne (2019) Trane propaan centrale verwarmingssysteem met computergestuurde thermostaat met succes van stroom voorzien met mijn oude (1999) Yamaha 6600 borstelloze generator gedurende ongeveer 3 dagen (aan en uit) zonder problemen tijdens het grote Texas sneeuw/ijs/grid-evenement van februari 2021. Het is 3 jaar geleden, bijna op de dag af, en de chique Trane thermostaten werken nog steeds prima. Heb ik ze verwond? Geen idee.
Zeer informatieve reactie, bedankt
U noemt "Hoge THD". Zou u iets boven het elektriciteitsnet als hoog beschouwen? Proberen dat getal van 5% te bevestigen.
Als ik wat dieper graaf, vind ik een aantal niet-omvormer generatoren onder de 5%

#48 ·
Mijn advies is om een generator van het type/model en merk dat u wilt kopen te lenen of te huren en deze thuis uit te proberen in een gesimuleerde stroomuitvalsituatie. Als hij alles draait wat u wilt of nodig heeft, dan bent u klaar.

Dat heb ik gedaan met de Honda-omvormer die ik kocht. Mijn oude Coleman open frame non-omvormer zou mijn nieuwe koelkast of mijn nieuwe propaanverwarming niet laten draaien. De Honda-omvormer wel.
Het is absoluut geen marketingtruc.

#51 ·
Mijn oude Coleman open frame non-inverter zou mijn nieuwe koelkast of mijn nieuwe propaan kachel niet laten draaien. De Honda inverter zou dat wel doen.
Het is absoluut geen marketingtruc.
Dan was er iets niet goed afgesteld met de Coleman.. (het is meestal de frequentie als de gouverneurveer ouder wordt) Coleman generatoren zijn niet anders dan de grotere Generac units voor het hele huis die automatisch starten als het elektriciteitsnet uitvalt. En tot op de dag van vandaag heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat hun back-up generator voor het hele huis geen enkel apparaat in huis zou laten draaien.

#49 ·
👆 Ik vind dat advies goed. Misschien vindt u niet precies het model waarin u geïnteresseerd bent, maar probeer in ieder geval een generator uit die ongeveer hetzelfde wattage en type (omvormer of conventioneel) heeft als waarin u geïnteresseerd bent.

#50 ·
Ik gebruik een 6500 watt Honda inverter generator (trifuel omgebouwd) voor mijn huis en ik kan je eerlijk zeggen dat het geluidsniveau, de brandstofbesparing en de betrouwbaarheid het extra geld waard zijn. Na 10 jaar kan ik me niet eens meer herinneren wat ik ervoor heb betaald. Hij is belachelijk stil (iets wat ik zou willen dat mijn buurman zou overwegen met betrekking tot zijn schreeuwende generator) en gemakkelijk in te zetten op propaan. Die grote Westinghouse die iemand eerder in de thread noemde, verbruikt 17 gallon benzine per 11 uur! Doe de rekensom - het is duur en je hebt ofwel een grote tank ter plaatse nodig of je moet elke dag voor meer dan $100 aan brandstof vervoeren! Ik denk dat degene die je bekijkt waarschijnlijk minstens een halve tot een gallon/uur generator zal zijn. Het duurt niet lang voordat dat de initiële besparing van het aanschaffen van een goedkopere generator zonder omvormer tenietdoet. Ik heb jaarlijks veel stroomstoringen - meestal meerdere dagen tot een week. Ik gebruik meestal minder dan $200 aan propaan per jaar met die Honda (ik ben aangesloten op een tank van 500 gallon). Ik hoef nauwelijks het vermogen te beheren (alleen voor de boiler) en hij draait alles, inclusief twee ductless systemen, een 240V-bron, alle huishoudelijke apparaten, enz. Draai gewoon geen zware verbruikers tegelijkertijd. Wat betreft de betrouwbaarheid, ik heb de kleppen een keer afgesteld op de Honda en de olie regelmatig ververst. Hij werkt gewoon, is dom stil en zuinig met brandstof. Hoe dan ook, veel succes met wat je uiteindelijk kiest.

#53 ·
Die grote Westinghouse die iemand eerder in de thread noemde, verbruikt 17 gallon benzine per 11 uur!
Ik was aan het kijken naar die generator om een diepe putpomp van stroom te voorzien (heeft 16,4 kW nodig om te starten). Heb niet zoveel nodig voor mijn andere spullen. Als ik er een zou kopen, zou deze alleen gebruikt worden als ik de diepe putpomp van stroom moest voorzien, dus misschien een uur per 24 uur. Dat monster 24 uur/dag of zelfs 12 uur/dag laten draaien, zou zeker verspilling zijn.

#56 ·
^Goed spul. Bedankt!

Met betrekking tot het opschonen van stroom, noemde je een belastings-/lijnreactor. Hoewel zeker niet praktisch voor draagbare generatoren, hoe zit het met de stand-by-systemen voor het hele huis waar grootte/gewicht niet per se significante factoren zijn?